Twingly statistik

måndag 30 juni 2008

Så vann då det bästa laget fotbolls-EM

Det blev, som jag faktiskt haft en känsla av hela EM-slutspelet, Spanien som vann EM-finalen på söndagen och därmed blev Europamästare i fotboll för första gången på 44 år.
Spanien har spelat bättre och bättre under hela turneringen och man har, förutom det trista taktikmötet med Italien, stundtals spelat bländande vacker fotboll.
Finalen vann de på sin snabbhet och passningsskicklighet (och på att de har målgörare som Torres, som kan gripa ett tillfälle när det ges); tyskarna fick bara upp farten under en kort period och det räckte inte trots att man bytte in fler anfallare.
Spanien gick också obesegrade genom slutspelet och genom deras finalseger kan man väl slå fast två saker:
• Sveriges insats var kanske inte så dålig. Det svenska laget var ju faktiskt nära att klara oavgjort mot de blivande mästarna.
• Greklands EM-vinst förra gången det begav sig var en engångsföreteelse. Nu kom de regerande mästarna ner på jorden igen och de lär nog få vänta längre än Spanien väntat på sin andra EM-seger.
Men nu gratulerar jag mer än gärna Spanien till vinsten och bara beklagar att jag inte befann mig i Madrid (eller i Wien) på söndagskvällen för att få vara med och fira.

Tydligen demonstrerades det i Malmö i lördags mot FRA-lagen, men eftersom det var en arrangörslös demonstration som man inte gått ut och informerat så speciellt mycket om i förväg blev väl uppslutningen inte den bästa.
Och när man läser om ålderssammansättningen på deltagarna i demonstrationen, känns det väl lika gott att man hade annat för sig just då. Jag hade förmodligen blivit tagen för säpo- eller FRA-agent om jag givit mig dit.
Nu kan man ju också, via Expressens webb, skicka mejl till samtliga riksdagsledamöter som röstade för FRA-lagen eller lade ner sin röst och framföra sin protest mot lagen.
Det kan ju tyckas vällovligt, och enligt nyheterna på radion i natt var det många som gjort det.
Samtidigt tycker jag det känns lite konstigt att Expressen vill hjälpa folk att börja protestera mot riksdagens beslut nu när det redan är spikat.
Det känns som lite inställsam kappvändarmentalitet och ett sätt från den stora Bonnierblaskans sida att skaffa sig lättköpta popularitetspoäng. Mycket mer så än när Mona Sahlin gick ut och sade att sossarna ska riva upp lagen om de vinner valet 2010.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Jepp, Spanien spelade vackert.
När det gäller Expressen förstår jag din synpunkt men samtidigt är det ju så att just detta förslag har Journalistförbundet och Tidningsutgivarna sågat gemensamt. Det är värt en rubrik bara det.

Jah Hollis sa...

Nu är jag nog inte med riktigt.
Vilket förslag har SJF och Tidningsutgivarna sågat, den lag som riksdagen röstat igenom, eller?
Och jag vet inte om mejlbombning via en kvällstidning är en metod som betraktas som seriös. Den kräver ju varken kunskap eller engagemang vad gäller själva sakfrågan.
Faktiskt.

Ankan sa...

Tippade Spanien som vinnare för nån månad sedan. Nu e jag sjuttio spänn rikare.

Alla smutsiga detaljer sa...

Ok, jag håller med om att mailbombning inte är det smartaste sättet att protestera. Jag tycker dock att det är helt ok att protestera mot redan fattade beslut och jag tycker det är ok att media tar ställning.
I sakfrågan så har både TU och SJF tagit ställning mot lagen eftersom meddelarfriheten är hotad.

Jah Hollis sa...

A: Det blir till att fira ordentligt då. Jag spelade själv inte på dom den här gången efter att vid tidigare mästerskap ha spelat bort pengar på Spanien och på att Raul skulle bli skyttekung (vilket han kunde blivit om dom inte blivit utslagna då).

ASD: Visst är det OK att protestera mot redan fattade beslut, men jag tror den metoden är körd i det här fallet.
Och tidningar kan ta ställning, men då ska det kanske finnas ett engagemang på ett tidigare stadium än vad det nu handlar om. Expressen verkar bara hoppa på tåget på något vis.
Tycker jag.

Alla smutsiga detaljer sa...

Kan inte låta bli att tipsa om http://lavesson.blogspot.com/2008/06/frn-en-ledamot-till-otto-sjberg.html
:-))

Ankan sa...

Hehehe, ja de räcker väl till två stora stark på en sylta.

Marie sa...

Visst är Spanien värdiga vinnare, men nog var det en rätt trist finalmatch?! Eller var det jag som var ouppmärksam p g a en trevlig fest dagen innan??

Jah Hollis sa...

Den trevliga festen kan möjligen ha påverkat omdömet. :-)
Men stundtals var det en skönhetsupplevelse att se Spanien i aktion så som i alla fall jag längtat efter att få se dom.
Det trista var väl att Tyskland inte riktigt orkade bjuda på värdigt motstånd.