Twingly statistik

söndag 22 juni 2008

Nattlivet har tagit musten ur mig

Detta har varit en dag i mycket makligt tempo.
I går och i natt gick det desto hetare till och det började med att Ol Hell och jag gick till Malmö Folkets park för att kolla matchen Holland-Ryssland och för att träffa en gemensam bekant, en ung dam, vi inte träffat på länge.
Matchen visade sig bli väldigt rafflande och ryssarna lyckades ur sitt underdogläge göra det som många kanske inte trott var möjligt: spöa förhandsfavoriterna Holland övertygande.
(Fast nog var vi en och annan som kände på oss att Ryssland seglar i medvind nu.)
Efter avklarad match och att par öl i parken vandrade vi vidare upp till Möllevången och hamnade på Ölkaféets uteservering där vi, symboliskt nog, serverades av en rysk servitris.
Och sedan gick det som det gick när man är ute med två personer som känner hälften av alla människor som rör sig på Möllevången. Det blev efterfest med stora gingroggar och lådor med vin och något improviserat musikquiz.
Så nu sitter jag här och försöker samla kraft för att ta mig till BT:s lägenhet för att se den sista kvartsfinalen: prestigemötet mellan Italien och Spanien.
En något dämpande effekt har även det faktum att det åskar och störtregnar över Malmö nu. Det är faktiskt kolmörkt ute trots att vi nyss passerat midsommar.
Vet inte om det hänger ihop med att jag har tagit lite semester nu.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Hej Jah! Till och med jag har lyckats gripas av fotbollsfebern. Matchen mellan Sverige och Ryssland fick mig att tänka på att jag faktiskt på fädernet har polskt-ryskt påbrå vilket fortsatt kändes när de spelade mot Holland. Så bra de var! Och visst var spanjorerna bra igår? Det är rätt kul det hela emellanåt. Men fortfarande fattar jag inte det där med hörna och inspark. Ha en fortsatt bra semester!

Jah Hollis sa...

Det är väl svårt att komma undan fotbollen när det är ett sådant här stort mästerskap, så kan man inte besegra dom så får man väl slå sig ihop med dom.
Jag är själv inte fanatiskt intresserad av fotboll, men tycker att välspelad fotboll kan jämföras med bra konst, en upplevelse av skönhet och dramatik och improvisationer.

Hörna och inspark är enkelt.
Hörna blir det om en spelare i ett lag är sist att röra bollen innan den går över det egna lagets förlängda mållinje (kortsidan). Är det en motståndare som är sist att röra bollen blir det inspark. Man kan alltså inte sätta bollen ur spel genom att föra den över sin egen kortsida, utan då får man en hörna mot sig.
Tack, frånsett vädret är det rätt skönt med lite ledighet nu.