Twingly statistik

lördag 21 juni 2008

Nästan påkörd av polis på övergångsstället

Det har varit en lugn midsommarhelg för min del, i alla fall så här långt kanske man ska tillägga för alla eventualiteters skull. Dock var det nära att sluta illa på självaste midsommarafton när jag höll på att bli påkörd av en polisbil.
Jag var ute för att bunkra varor inför helgen och hade siktat in mig på att ta ut lite kontanter i en bankomat nära Värnhemstorget.
På avstånd såg jag att en polisbil hade parkerat på hörnet vid bankomaten och undrade förstås lite vad som var på gång. Poliserna sägs ju vara så upptagna och överlupna av arbete jämt och ständigt nuförtiden, så jag trodde väl inte att det var så simpelt så att någon av dom var och stod i bankomatkö på sin dyrbara arbetstid.
Men det var det just vad det var.
Och inte nog med det, dom hade parkerat bilen så att den stod halvvägs över övergångsstället vid bankomaten. Och när jag var på väg över gatan började trafikdåren i polisbilen att backa så att jag fick kasta mig undan för att inte bli påkörd.
Man undrar egentligen hur det är ställt med laglydigheten bland polisen.
Jag har fått för mig att polisen ska föregå med gott exempel ända ner på lägsta trafikregelsnivå.
Men icke. Det går tydligen bra att parkera på övergångsställen och backa utan att kolla bakom bilen eller, för den delen, att svänga utan att använda sina blinkers.
Och jag antar då att folk tänker att "får polisen, så får väl jag".
Kanske var det så föraren av den bil som stod parkerad ett hundratal meter från bankomaten hade tänkt. Halva bilen på trottoaren, halva i en bussfil.
Och så på fel sida av gatan.
Kom osökt att tänka på en gammal låt av Povel Ramel, den om kommissarie Larsen.
Fritt ur minnet går väl texten så här:
"Kommissarie Larsen, med den stora mustaschen,
han tänker mycket när han tänker,
men han tänker för sakta..."
Och så något om att "när det är bråk på Lilla Torget är han på Stora Torget".

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Sukkerspinnengelen sa...

Den politibilen må ha vært stjælt! Politiuniformene også, kanskje?? Du skulle ha ringt politiet og sagt at du har de som stjal politibilen under oppsikt, og jaggu har de ikke feilparkert også!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

HIV. Läget kritiskt. Katastrofens omfattning i dagsläget går i dagen först om tio år. Vi inväntar en halvårsrapport från Smittskyddsinstitutet. Den kommer att presenteras i skymundan. Makthavarna iakttar största möjliga tyssssssstnad. De förtjänar djupaste misstro. Det förekommer ingen HIV-prevention överhuvud taget. Gummistrategin fungerare inte.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=796170

Sanningen retar mörka krafter som vill mörklägga hela saken. Porreländet propagerar för dödligt sexbeteende. Det gör ingen någon åt. Inte krogslasket heller. Sanningen måste köras ner i halsen på folk mer eller mindre med våld. Det är vad läget kräver. Med denna fasansfulla blodsmitta tar man inga risker alls. Det är monogami eller avhållsamhet som gäller, och så enkelt är det.

Anonym sa...

Jag bodde mittemot en bankomat på Amiralsgatan (strax bortanför Nobeltorget) och hade ofta en show pågående utanför mitt fönster. Kreativa malmötrafikanter dubbelparkerade helt sonika, dvs övergav bilen mitt i körfältet. Det var inte bara en gång jag såg krockar där, om man säger så... :-D

Malmö, Malmö... den biten saknar jag INTE...

Jah Hollis sa...

S: Ja, något mystiskt var det med den.

K: Jaha du.

SM: Trafiken i Malmö innerstad ska man helst inte ge sig ut i med bil. Det är en djungel, milt uttryckt.