Twingly statistik

lördag 7 juni 2008

Stuck inside of Alvesta...

...with The SJ blues again.
Ja det skulle man kunna säga för att travestera Bob Dylan angående mina tågresor den gångna fredagen.
Jag pröjsade detta bolag över åttahundra spänn för att i dag, på vår Nationaldag, ge mig ut på en för mig oerhört viktig familjeangelägenhet (för sorglig och känslig för att gå in på nu) och återvände hem till Malmö vädigt besviken på SJ och den gamla SJ-nazimentaliteten som tydligen börjar vidhäfta våra tågreseleverantörer igen.
Det började strålande med att tåget f-r-å-n Malmö till Nässjö var en halvtimme försenat när det gick och ännu mer försenat när det kom fram.
På återresan skulle jag åka från Alvesta, kanske inte den mest humörhöjande platsen att vistas på i vårt land (det är väl därför man placerat flyktingmottagning i stor skala där, för att de ska fatta vad som gäller i det här landet) och kom dit med en icke ombokningsbar biljett.
Men eftersom jag var tidigt på plats och med en hårsmån missade ett X2000 på väg mot Malmö (det var kraftigt försenat) frågade jag en tågvärd på nästa X2000 (som nästan kört i fatt det tidigare, försenade) om man möjligen kunde klämma sig in där för att komma lite tidigare till Malmö och slippa vänta i Alvesta på nästa tåg.
"Det går inte", sade denne förebild för SJ:s tågvärdar och slängde igen tågdörren framför mig.
Sedan var det tåg jag hade biljett till fyrtio minuter försenat.
Ja, kort sagt så snodde SJ mig i dag på över en timme av min tid.
Men att vänta sig kompensation för detta sölande, i form av att kunna få åka med ett tidigare tåg, det var inte att tänka på.
Heil SS, öh...SJ!

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Service Jämmerlig

Jah Hollis sa...

Jag tycker bra om att åka tåg, men det verkar som om SJ är behäftat med någon gammal tradition som gör att man ofta får anledning att bli förbannad när man har med dom att göra.

Anonym sa...

Jag hade också förmånen att få åka med SJ för några veckor sedan, på nerresan (12 timmar) var det 17 grader i vagnen, ska man sedan försöka sova eftersom det är nattåg så blir man inte direkt varmare. Jag frågade mycket trevligt och diskret om man kunde få låna en filt. "Det ingår inte i sittvagnarna". NÄHÄ.
MEN INGÅR DET VÄRME ELLER?!?!? Sen när vi skulle hem så fick vi den innestående värmen, nämligen 27 grader. Men pissljummet vatten bjöd dom faktiskt på när vi höll på att dorma av av värmeslag. Gamla trogna SJ. Man vet vad man får.