Twingly statistik

fredag 20 juli 2007

Höga byggnader i Stockholm och Malmö

I går var jag för första gången i mitt liv uppe i Kaknästornet i Stockholm.
PF och jag var ute och turistade och tornet var ju ett suveränt sätt att få lite överblick över huvudstan.
Dessutom kunde man ta en fika på utsiktsplanet och sitta och skriva några vykort. Men i Malmö har vi ju en högre byggnad i form av HSB-lyxhuset Turning torso som är en 30 meter högre än Kaknästornet.
Skillnaden är att man som vanlig dödlig inte får åka upp till toppen av Torson. Och där har man ju gjort en stor miss.
Jag tror vi människor, ja de flesta av oss (om vi inte är riktigt höjdrädda) i alla fall, gillar att komma upp en ordentlig bit över markplanet och få en överblick. Jag menar, varför är London Eye, Eiffeltornet och Empire State Building, för att ta bara några exempel, sådana turistmagneter?
Jo för vi kommer upp över städernas sus och brus och kan se saker och ting lite grann från ovan.
Så snälla HSB i Malmö, öppna en utsiktsterrass uppe i Turning torso.
Visst, vi har ju Kronprinsen i Malmö med utsiktsmöjligheter, men Torson är ju flera snäpp vassare.

Jah Hollis

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har nog helt rätt, det är något speciellt att se världen ovanifrån. Kaknästornet var jag uppe i när det var alldeles nybyggt. Det är kanske dags för ett nytt besök.....