Twingly statistik

tisdag 10 juli 2007

En sägenomspunnen fågel på besök

Jag är lite sent på det kanske, men när semestern är slut får man skriva sina blogginlägg när man är ledig från jobbet. Jag läste i alla fall och såg på tv att en albatross för första gången kommit in över svenskt landområde.
Redan när den kom inseglande vid Lomma stod fågelskådarna, dessa alerta varelser, redo för att få se den sällsynta gästen som ju normalt hör hemma på södra halvklotet.
Albatrossen är ju en av de fåglar som det skrivits, diktats, sjungits och spelats, och även skämtats, om.
Själv tänker jag först och främst på Fleetwood Macs klassiska låt Albatross, skriven av Peter Green. Men så tänker jag också på Monty Pythons respektlösa albatross-sketch (som egentligen gör sig bäst i Live från Hollywood Bowl).
I detta klassiska diktverk spelar också albatrossen en inte oviktig roll.
Och i det här talessättet får den gigantiska fågeln symbolisera något efterhängset trubbel man väl själv ställt till med.
Det var för övrigt efter det talessättet ett av de mer framgångsrika (nu vilande?) quizlagen på stampuben tog sitt namn: The Albatrosses.
Undrar vad fågeln som kom ända in över Skåne bar med sig för omen.
För något måste det väl vara.
Eller har jag blivit vidskeplig på gamla dar?

Jah Hollis

6 kommentarer:

CeeJay sa...

Glöm inte finkulturen...
Charles Baudelaires:
L'Albatros i Les Fleurs du mal

Jah Hollis sa...

Tack!
Det var ju den jag letade efter när jag högg till med The Ancient Mariner i stället.

Sånger från nedre botten sa...

Tillbaka på jobbet å semester från bloggen? Whatta bad combination!

Jah Hollis sa...

Ja, det är inte bra alls.
Jag har inte hunnit delge världen min syn på världen enligt mig själv. Men det kommer väl lediga dagar också. :-)

Jah Hollis sa...

PS. Bilden är i alla fall tillbaka. En sak mindre att oroa sig för. Fast det kanske är dags att byta. Förnya sig lite. DS.

Sånger från nedre botten sa...

Äh, låt bilden va, det räcker med att du byter glasögon och rakar dig lite...