Twingly statistik

söndag 22 juli 2007

Vilken del av skylten förstår ni inte?

När jag åkte X2000 från Stockholm till Malmö i dag råkade jag hamna i en mobilfri kupé utan att jag bett om det. Inte för att det gör mig något, jag hade ändå ingen fungerande mobil med mig, och det är inte tvunget att folk ska kunna få tag på mig när jag är ledig.
Men trots den här lilla skylten som satt ovanför dörren till nästa kupé kunde man inte säkert säga att det verkligen var en mobilfri kupé.
För det ringde och ringdes en hel del under resan. Jag vill ju inte vara ordningsman i det läget, men om någon nu uttryckligen begärt att få sitta i en mobilfri kupé tycker man de skulle ha reagerat på något vis när folk uppenbarligen inte kan respektera en sådan enkel sak.
Jag undrar vilken del av skylten mobilringarna inte fattar: kan det vara att de inte ser att det är en mobiltelefonsymbol, eller fattar de inte vad det röda snedstrecket betyder?

Jah Hollis

5 kommentarer:

Anonym sa...

de tittar nog på sin egen mobil o tror att det är bara mobiler med antenn man inte får ha- eller kommer fram till att skylten visar en vanlig trådlös o tänker att nej så dumt, den har man väl inte med sig på tåget? Ärligt, folk är dumma i hu´vet-

Jah Hollis sa...

Jag tror inte de ser skylten.
Folk blir blinda och döva av all information de alltid har runt sig. Plus att somliga skiter i att ta hänsyn till andra och sätter sin egna bekvämlighet först.

Pumita sa...

Det kan vara en och annan som missar skylten men tyvärr tror jag att du har rätt när det gäller det senare. Vi har en massa egoistiska idioter som åker runt på våra tåg, både lokala och tvärsöver halva landet. Så fick jag det sagt. Ha en trevlig söndag!

Ankan sa...

De hade mobilförbud på tunnelbanan här ett tag, men tog bort det. Det var ingen som brydde sig i det. På lokala färdmedel tycker jag att det kvittar, men långdistans är det trevligare om det efterlevs.

Bengavoice sa...

Kanske tror de att telefoner måste ha säkerhetsbälte?
Apropå kommentaren från //sop, det kanske är dags att modernisera vissa symboler; jag lyckades stoppa ett förslag på jobbet att vi genomgående skulle använda en stiliserad telefon med lur och nummerskiva som symbol för telefonnummer. Jag menar, mina barn har bara sett sådana på museum.

Har bunkrat och råpluggar Steely Dan inför måndagen. Behagligt är ordet.