Twingly statistik

söndag 2 mars 2008

Den värsta stormen har blåst över nu

Det har varit ett enormt blåsande här i Sydsverige den gångna (?) vintern. Ett rejält blåsväder i veckan i genomsnitt skulle jag tippa, det senaste i kväll.
Det har ryckt och slitit i huset och skallrat i fönstren (jag har ett burspråk med tre stora fönster i vardagsrummet och jag är alltid lika orolig för dom när det tar i med stormstyrka som i kväll) och rasslat i plåten som täcker väggarnas utsidor.
På radion hörde jag tidigare om träd som blåst omkull, eller kanske knäckts, och fallit över vägar, bland annat vid Snogeröd som är ett litet samhälle jag har anledning att besöka då och då.
Nu verkar det i alla fall som om det värsta ovädret dragit förbi. Det rasslar fortfarande till lite då och då ute på balkongen, men intensiteten har definitivt sjunkit.
Längre ner på kontinenten har det varit än värre när stormen Emma dragit fram och lämnat förödelse och död efter sig.
Folk har dött på de mest oturliga vis: En man kastades av en kraftig stormby framför en lastbil och blev ihjälkörd. En annan man dog när taxin han åkte med träffades av ett stenblock som lossnat i ovädret, och en ung flicka dog när ett träd föll över henne utanför Prag.
En tjeckisk präst dog när en plåt lossnade och träffade honom.
Inte ens gud kunde hjälpa sin 80-årige tjänare där.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: