Twingly statistik

tisdag 4 mars 2008

Vi åkte hem i vinterns enda (?) snöstorm

Jag åkte hem från jobbet i Ystad mot hemmet i Malmö i natt med två arbetskamrater som passagerare. När vi åkte regnade det och vi fruktade väl att det, som det sagts i någon väderrapport, skulle frysa på och bli blixthalka.
Märkligt var att någon i sällskapet innan vi åkte, på nätet, sett en varning för att det även skulle vara ett åskväder på väg in över Skåne.
Åskan varken såg eller hörde vi, men i stället övergick regnet i snö, och efter ett tag vräkte denna i Skåne nu så sällsynta vitvara ner. Det blev att sänka farten och ta det väldigt lugnt i det allt tjockare snölagret på vägen och stormliknande tillståndet runt omkring oss.
Efter Svedala lättade snöandet och det gick att hålla normal hastighet igen. I Malmö syntes inte en snöflinga.
Vintervädret (ja, det är ju vår nu sägs det) är verkligen nyckfullt i Skåne och det var definitivt inte kul att sitta och köra medan man stirrar in i myrornas krig och bilen spårar hit och dit i den nyfallna snön.
Vädret krävde också dödsoffer i trafiken.
Tidigare under måndagen inträffade detta utanför Malmö, och man får vara tacksam så länge man slipper vara inblandad i något sådant.

Uppdaterat cirka 11.00: Just nu är det, som kontrast, strålande sol över Malmö. En sådan där dag då man skulle vilja skippa jobbet och ge sig ut och andas lite luft i stället.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snön kom när jag cyklade hem från PW på nattkröken. Stora blöta jätte-Corn Flakes.

Jag var blöt som en katt när jag kom hem.

Jah Hollis sa...

Jag misstänkte att det hade snöat och redan smält bort. Det var vattenpölar som bildade smärre sjölandskap på Malmös gator strax före två på natten.

Anonym sa...

Mars är en lurig månad. Har det inte varit snö förut så kommer den då. Här var det kallt inatt, men ingen nederbörd. Tur att ni klarade er hem helskinnade.

Nu ska jag ut i vårsolen!
/Ingrid

Jah Hollis sa...

När vi åkte hem i natt var det fruset och en och annan isfläck på vägen, men det gick bra det också. Här hemma i Malmö ligger det fortfarande ett tunt lager snö (som fallit medan jag var borta och jobbade) kvar nu.