Twingly statistik

måndag 24 mars 2008

Extremt ung - hur gammal är man då?

Jag är ingen beundrare av Liza Marklund och jag slutade läsa hennes böcker efter den som heter Studio sex. Jag tyckte väl verklighetsbeskrivningen och personerna i den var lite bleka och påminde mest om någon vanlig dussindeckare.
Det kanhända att det var ett tillfälligt bottennapp, men jag slutade i all fall där. Dessutom var det något i den här tidslinjen där den andra boken ska utspela sig åtta år före den första (Sprängaren, som var rätt OK) som faktiskt inte stämde (jag minns inte i detalj just nu vad det var) och som också rubbade förtroendet lite.
Men då och då ramlar jag över någon av hennes krönikor i Expressen och den här gången handlar det om modebloggar.
Liza Marklund vet givetvis allt om dessa bloggar (hon b-r-y-r sig om tjejerna som modebloggar) och har naturligtvis insett deras styrka långt innan någon av oss andra vanliga dödliga gjort det.
Det tror jag på så mycket jag vill och jag ska inte ge mig in i en diskussion om detta fenomen, modebloggarna alltså. Jag störs inte av dom utan tycker bara att det finns gott om tjejer som bloggar om bra mycket intressantare och roligare saker än om vilka kläder de för tillfället har på sig och om produkter de fått för att skriva positivt om dom.
Dock störs jag lite av ett uttryck i krönikan. Någon, som Liza Marklund citerar, säger att vid en träff för tjejer som modebloggar var alla "extremt unga".
Hur gammal är man när man är "extremt ung"? Ofödd?
Ja, det vara bara det jag ville få sagt, egentligen.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Haha, det är nog bara så att Liza börjar känna sig gammal...
Men ett stort tack för trevliga bloggtips!

Eva Nygren sa...

Jag tycker du är rätt skön! En blandning av språkpolis (legend-legendar, extremt unga) och mycket (etremt?) impulsiv skribent. Trevligt.

Jah Hollis sa...

Eva: Tack. Jag tar det som en välkommen komplimang. Jag försöker i alla fall alltid att kolla upp lite fakta och de rätta stavningarna när jag ska blogga, även om det kan verka impulsivt.
Det är lite märkligt det där med uttrycket språkpolis. Har man någonsin hört att någon, som påpekar att någon annan räknat fel, blir kallad matematikpolis?
Men jag tycker nog bara att språket ständigt måste försvaras på något vis. Mot alla som vill förstöra det.

Eva Nygren sa...

Ja, jag håller med dig om ordet språkpois - gillar det egentligen inte när det görs så "nätt" som du gör det, du är ju ingen språklig fundamentalist, precis. Så språkvärnare kanske?

Jag är nog mest en sådan som försvarar svenskan mot engelskan. Stör mig enormt att man kallar det nya stället uppe på Romeleåsen för "The Lodge", där man kan bo i deras "cabins". Va? Vad är det för fel på ordet stuga?

Jah Hollis sa...

Språkvärnare låter väl bra.
Och vad gäller engelskan instämmer jag fullständigt. Jag tycker det tyder på att man är väldigt osäker i sitt eget språk om man börjar kalla stugor för cabins.
Man tycker engelska låter "tuffare" på något vis. Själv tycker jag att det enbart blir löjligt.

Anonym sa...

Håller med Eva om "The Lodge" i Veberöd. Finns det något löjligare än hela den här Gant-grejen! Läser jag om ett till hotell/restaurang som säger sig vara "...inspirerat av New England", täcken och kuddar med amerikanska flaggor/stjärnor på eller annat Gant-fjanteri. Gamla Ystad Saltsjöbadshotellet har tydligen också stylats om "...med inspiration från New England". De som har skapat "The Lodge" verkar ha fått totalt hjärnsläpp.