Twingly statistik

onsdag 12 mars 2008

Fula ord har fått en ny betydelse

En gång i tiden var fula ord något som var lite snuskigt, något man inte gärna använde officiellt och så gott som aldrig i dagstidningarna.
Nu är det väl få som reagerar över det som en gång ansågs "fult" och för övrigt har väl "shit" och "fuck" tagit över som de vanligaste "svenska" ederna.
Själv anser jag att det är en helt annan kategori av ord som gjort sig förtjänt av att kallas "fula" och det är konstiga engelska uttryck för saker och företeelser som man mycket lätt kan hitta svenska ord för.
Senast i dag såg jag en rubrik i en gratistidning, som stoppas ner i brevlådorna här i östra Malmö antingen man vill det eller inte. Det stod:
"Speeddating med arbetsgivare"
Förutom att det nog är rätt få av den blaskans läsare som vet vad speeddating är, så förekom ordet inte alls i texten som rubriken stod över. Kanske hade fler fattat om man skrivit "snabbträff" i stället.
Lite lustigt är också att vi här i särskrivningarnas förlovade land (där vi också tror oss vara världsmästare i engelska) skriver just "speeddating" när det på engelska heter "speed dating".
Det fulaste ordet i svensk press just nu måste väl i alla fall vara "powerwalk(s)" som betyder "rask(a)/snabb(a) promenad(er)".
Jag menar, finns det någon människa som verkligen säger "Ska du med ut på en powerwalk?".
Jag har aldrig hört det och jag hoppas jag någonsin slipper höra det.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du, inte säger jag då att jag ska ge mig iväg på en powerwalk, vilket idiotiskt uttryck. Jag kan inte ens minnas att jag sett det förut.

Det finns annat man kan irritera sig på, har du hört uttrycket "eskalera ner". Eskalera betyder väl trappa upp om jag inte är alldeles ute och cyklar.
Så man trappar upp ner!!
/Ingrid

Jah Hollis sa...

Skönt att höra att du inte faller för de märkliga engelska uttrycken som invaderar vårt språk.
Eskalera ner har jag aldrig hört, men jag kan tänka mig att folk, som inte vet att eskalera betyder just det du skriver, kan säga så.
Det är som jag skrev om återtåg.
Många tror det betyder återkomst, när det betyder reträtt.

Anonym sa...

Angående ditt inlägg på min blogg om Hundar som flås levandehttp://blogg.aftonbladet.se/11171/perma/762421/#comments :
Jag hoppas i vartfall att inga djur flås eller stycka levande i Sverige. Jag själv äter bara svenskt kött, om man vågar tro på märkningen av produkterna. Jag kommer ur en familj där vi jagade älg och annat vilt, men ingen av djuren flåddes levande

Jah Hollis sa...

Susann: Du får gärna svara på din egen blogg. Men vi får väl hoppas att du har rätt, men jag är inte så säker.
Samma med det "svenska köttet". Döda djuren för att kunna äta dom måste vi ju hur som helst göra. Jag tror inte djuren bryr sig om att det är svenskar som dödar dom.
Hela artikeln som denna debatt uppstått ur luktar lite rasism tycker jag. Kineser är onda och elaka mot djur, medan vi här i Svedala visserligen också dödar djur för att äta dom, men vi gör det på ett humant sätt.
Jag är skeptisk.

Anonym sa...

nej, men kokar vi djuren levande?
Vi har en djurrättsorganisation som ser till att djuren inte plågas när de slaktas.

Men jag är lika mkt emot att djur dödas bara för att bli mat i Sverige!

Frukostflingan sa...

Tack för kvällens sista skratt!
Jag skulle aldrig ge mig ut på en powerwalk, det får räcka med en snabb hundpromenad i regnet!
Och jag förstår inte hur powerwalk kunde bli en diskussion om att flå djuren levande ;-)
God natt!

Jah Hollis sa...

FF: En hundpromenad i regnet är nog bättre än en powerwalk.
Den andra diskussionen är svar på kommentarer jag gjort på andra bloggar. Det handlar om att man äter hund i Kina och att hundarna behandlas på ett vidrig sätt innan man serverar dom.
Med rätta upprör det folk, men kanske får man ha lite perspektiv på det hela.

Ellie: Visst kokar vi djur levande här. Det är på det viset vi anrättar nationalrätten kräftor.

Sånger från nedre botten sa...

När du kommer nästa gång kan vi väl powerwalka lite mellan krogarna? Och när vi hittat en krog med riktigt god öl, ja då har vi powerwalkat klart.

Sorteras under: Ful, fulare, fulast.

Ankan sa...

Sånger: Jag e med på den pauervålken, och Jah, jag brukar faktiskt just powerwalka, senast för ett par timmar sedan, 60 minuters rask promenad, och använda just det ordet. PAUERVÅLK...