Twingly statistik

måndag 3 mars 2008

Ska man gå till jobbet när man är sjuk?

Jag har varit sjuk i helgen som gått.
Inte så där jättesjuk, men ett tag kändes det som om det var någon rejäl halsåkomma på gång. Sedan började jag fundera på om det kanske skulle vara läge att förvarna om att jag kanske inte kommer till jobbet på mångdagen (i dag alltså).
Under de snart fem år som jag varit på mitt nuvarande jobb, har jag inte varit sjukskriven en enda dag.
Det är inget jag skryter med.
Jag bara konstaterar det, och ska väl tillägga att jag vid några tidigare tillfällen varit i samma situation som i går (och som jag är i dag också), det har varit tillfällen då det var tveksamt att jobba med tanke på mitt tillstånd.
I natt har jag haft feberdrömmar, märkliga sådana som inte vill släppa greppet, och svettats som en maratonlöpare i glödande sol.
I dag känner jag mig bättre, men inte helt OK, och frågan är om jag inte borde stanna hemma i alla fall. Men nu börjar det bli sent och eftersom det innebär att det kan bli svårt att ringa in en vikarie vet jag att andra på jobbet skulle drabbas om jag inte kommer.
Men hur stor är då risken att någon drabbas av att också bli sjuk om jag går till jobbet och nyser och snorar?
Att förlora en dags lön fixar jag väl, det är snarare en samvetsfråga.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska inte gå till jobbet när man är sjuk.
Världen stannar inte bara för att man är hemma någon dag. Visst får andra mer att göra men så är det bara.
Har firman inte resurser att hantera en sjukskrivning får dom skylla sig själva.
Ta hand om dig.
Concrete Kid

Jah Hollis sa...

Visa ord CK!
Jag var på vippen att stanna hemma, men när en kollega ringde mig och ville åka med mig efterom hans bil packat ihop (på vägen till bilbesiktningen!) föll jag till föga och åkte och jobbade.
Jag vet ännu inte om det var rätt eller fel, men jag har överlevt dagen.

Sånger från nedre botten sa...

En samvetsfråga är väl om man ska smitta sina arbetskamrater eller inte. Jag röstar för inte.