Twingly statistik

måndag 10 mars 2008

Lite språkgnöl så här i början av veckan


Måndag och när de flesta av er, ni som har ett arbete alltså, börjat den långa nio till fem-vandringen mot den hägring som kallas fredag har jag bara måndag och tisdag att avverka innan jag är ledig resten av veckan.
Å andra sidan har jag, i ärlighetens namn, jobbat både föregående fredagskväll och söndagen.
Men innan jag åker till jobbet ska jag passa på att språkgnöla lite.
Jag lyssnade, med ett halvt öra, på Sveriges radios sportredaktions nyheter precis efter Lunchekot och hörde att dom talade om någon som fått ett pris, uppkallat efter "legenden" Leif "Honken" Holmqvist.
Tänk, jag som alltid trott att Honken existerar i verkliga livet.
Nu misstänker jag att det bara är så att någon på sportredaktionen inte vet skillnaden på en legend och en legendar.
Det är samma med ordet återtåg. Hur många gånger har man inte läst om något lag som "inlett återtåget" för att ta sig upp till den högre division man trillat ur.
Faktum är att återtåg betyder att man gör precis tvärtom.
Ett återtåg är en reträtt, ett tillbakadragande.
Så fick jag det sagt.
En gång till, faktiskt.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu får du faktiskt krypa fram ur din anonymitet! Vad har du för jobb? Du låter ju som en annan svensklärare (som jag själv då!).

Jah Hollis sa...

Men inte jobbar väl svensklärare sena kvällar och nätter och söndagar. :-)

Anonym sa...

Att läsa din blogg är inte jobb! Angående din kommentar om användning av ordet legend så tror jag att den felaktiga användningen är mycket spridd! Titta på detta som jag hittar när jag googlar på ordet (DN) "Jeep Wrangler är en levande legend som föddes under brinnande krig på 1940-talet". Återigen en livs levande (åtminstone när texten skrevs) legend. Titta på sid B3 i dagens Sydsvenskan, där ser du ordet rätt använt.

Jah Hollis sa...

Jag syftade snarast på mina egna arbetstider. Och att jag därmed inte kan vara svensklärare.
Just "levande legend" blir väl ett gränsfall eftersom man då på någont vis blåst liv i legenden. Fast jag tror man lånat det från engelskans "living legend".
Men en "legend" är ju detsamma som en myt. Legenden om Atlantis, till exempel.

Anonym sa...

Jahaja! Du jobbar inom sjukvården/tidningsvärlden/vaktbolagsvärlden/eller nåt. Du kan vara polis. Eller skurk med det utseendet. En skurk som vill vara inkognito. För skurkar jobbar jämt. Inte jämnt, men jämt.

Jah Hollis sa...

Vad var det han sade om att vara brottsling (eller inbrottstjuv), Woody Allen?
Fria arbetstider och mycket resor?
Nej, jag har regelerad arbetstid (något så när) och förtjänar mina pengar på ärligt vis.
Är till och med (har alltid varit) med i facket.

Jah Hollis sa...

Reglerad arbetstid heter det ju. Jag slant på tanegenterena i natt tror jag. :-)