Twingly statistik

fredag 21 mars 2008

Någon som såg extra mycket UFO:n i går?

Påsken är i full sving och vi har kommit till långfredagen, en dag då man för inte så många år sedan här i Sverige inte fick lov att göra något kul, man fick knappt dra på munnen, och allt var stängt och igenbommat.
Tack och lov har denna religionens makt över oss släppt, även om jag kan tycka att man borde kunna koppla bort shoppingbehovet någon dag. Varför inte ha långfredagen till att hitta på något kul tillsammans med släkt/vänner?
(Själv ska jag strax iväg och jobba, så min dag är redan körd).
Men även frånsett det stora religiösa inslaget i påskfirandet så är det mycket ritualer och mystik och frågetecken kring denna helg.
Själv undrar jag lite om det var någon som såg några UFO:n på himlen den gångna natten. För det var väl då häxorna skulle, som deras tradition bjuder, dra till Blåkulla för att fira påsk på sitt lite speciella sätt.
Snacka om satanister!
På bilden ovan kan ni, om ni tittar noga vid horisonten, se en liten upphöjning över vattnet. Det är Blå Jungfrun, den ö i Kalmarsund som sägs vara Blåkulla.
Ön är absolut värd ett besök, om än kanske inte just denna vintriga påskhelg.
Men en fin sommardag kan man ta båten dit och göra ett besök i denna säregna nationalpark.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man ska inte ta med sig någon sten ifrån Blå Jungfrun-sägs det .Kan inte hela storyn men folk som gjort det skickar eller lämnar tillbaka dem! Tydligen har de nån otursförbannelse med sig--

Jah Hollis sa...

Stämmer bra det. Det är många som plockat med sig stenar hem, men fått lite ångest när det hört att man inte ska göra det
Det är förstås vidskepelse av något slag, men så lär man väl inte få ta med sten från en nationalpark heller, skulle jag tro.
Oskarshamns kommun får då och då stenar tillbaka från folk som tycker de fått otur när de tagit med dem hem:
www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/
linneresa-till-bla-jungfrun-med-otursstenar(66377).gm

Anonym sa...

Nej- man får väl inte det- en kompis till mig plockade lite granit till mig i Svarta bergen vilket inte alls var tillåtet- men glad blev jag.

Anonym sa...

Vacker bild! Egen?

Jah Hollis sa...

Tackar!
Jo, den har jag tagit på Gunnarsö i Oskarshamn under den folktomma vintersäsongen.