Twingly statistik

onsdag 19 mars 2008

Han drog i sig en cigg vid bensinpumpen

Den gångna natten blev det att köra hem i yrande snö igen, mest i Skurup förstås, denna väderavvikelsernas kommun. Där låg en hel del snö på de oplogade vägbanorna och eftersom jag är en försiktig general gick det stundtals i ganska maklig takt.
Men hem kom jag i alla fall, och i Malmö var det minimalt med snö.
Fast jag kunde nog ha råkat värre ut här, när jag stannade till vid den lokala nattöppna macken för att handla lite.
När jag kom ut till min bil stod där ett gäng halvvuxna killar och hängde som bara halvvuxna killar kan hänga och en av dom tände en cigg och blossade på. Fem meter från närmaste bensinpump!
Jag vet inte om jag är felinformerad, men jag har för mig att bensin är ytterst lättantändligt och att det faktiskt därför är förbjudet att röka på mackar.
Jag påpekade lite försynt att det nog inte är någon bra idé att stå och röka på en mack, och redan där (skulle säkert några säga) skulle jag väl ha kunnat råka i trubbel.
Men killen svarade att "det var väl inte så farligt, för jag står ju en bit ifrån".
Jag vidhöll att han riskerade att sätta fyr på hela stället, men ingen reagerade, inte ens den vuxne man som jag upptäckte var med i gänget.
Just när jag satte mig i min bil kom det en taxi och plockade upp gänget och där slutade tack ock lov den historien. Jag är väl inget föredöme för mänskligheten, men man undrar ju hur en som tvunget måste tända en cigg på en bensinstation fulladdad med högoktanigt bränsle har det organiserat i de regioner man tänker med.
Ja nu närmar vi oss påsken på riktigt, och något vårväder verkar vi inte att ha att se fram emot.
Det gäller att ladda upp med ägg och påsköl.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det går inte att tända bensin med en glödande cigg ens om man vill. Den slocknar bara. För lite värme. Däremot kanske man inte ska stå och elda med ciggtändaren, men du överreagerar faktiskt.

Frukostflingan sa...

Om man tänder en cigarett använder man ju faktiskt en öppen låga och jag tycker inte att du överreagerade. Jag skulle ha agerat likadant och varför skulle man sätta upp rökförbudsskyltar om det inte var befogat!
Ha en trevlig påsk trots vädret!

Anonym sa...

Jag har en väninna som hällde bensin i brännaren till en fonduegryta. Det gick inte särskilt bra för henne - det blev liksom hål, inte bara i bordduken, utan i bordet också, innan maken lyckats släcka brasan.

Huruvida man kan tända eld på bensin med en glödande cigg vet jag inte, men jag tycker att du gjorde alldeles rätt som sa till - med risk för att själv råka illa ut, det är sådant som kallas civilkurage!

Ha en Glad Påsk! (här kan man ta fram skidorna för första gången i vinter)

Jah Hollis sa...

A: Som andra som kommenterat här vet (men inte du?) krävs det något att tända ciggen med. Och i detta fall var det just en tändare. Det är förbjudet att hålla på med öppen eld på en bensinstation, det borde väl vilken barnunge som helst fatta. Anledningen är förstås att man utsätter en massa folk för fara om man eldar där det finns lättantändlig bensin. Jag fattar inte hur man kan kalla det att "överreagera" när folk utsätter någon annan för fara och man påpekar det för dom.