Twingly statistik

fredag 19 januari 2007

Dagens bensinmack kräver multikunskaper

Jag var på en bensinmack i grannskapet för att med kort varsel fixa en hyrbil. Det var inte speciellt mycket folk på stället, men innan jag kunde komma till, skulle killen bakom disken serva ett par grabbar som skulle ha olika kombinationer av korv och mos och räksallad och det ena med det andra.
Dagens bensinmackar är oftast inte vad de har varit. Huvudsakligen finns det väl två varianter: den obemannade där man bara kan tanka och så den som är en kombination av mack, handelsbod, biluthyrning och snabbmatsställe, och ibland något annat (bageri/bake off). På den senare gäller det uppenbarligen att ha multikunskaper om man ska jobba där.
Till slut var han i alla fall klar med maten (fast jag fattar inte riktigt charmen med att stå inne i en mack och käka) och upplyste mig om läget på hyrbilsfronten. Och medan jag tänkte på saken servade han ytterligare ett par hungriga och tog betalt för soppa (bensin) innan han återvände till mig.
Läget på hyrbilsfronten var inte bra, men han ringde upp en kollega på en annan mack och fixade en billig variant.
Serviceandan levde i alla fall kvar bland korvar och franskbrödsbullar.

Jah Hollis

Inga kommentarer: