Twingly statistik

onsdag 24 januari 2007

Guldbaggefolket verkar lite desperata

Jag tittade tidigare i veckan med en halvt öga på Guldbaggegalan. De flesta var väl överens om att kvaliteten på årets nominerade inte tydde på att vi haft något stort svenskt filmår.
Nils Petter Sundgren tycker tydligen det var det sämsta svenska filmåret sedan 30-talet. Man kunde också ana en viss desperation bland dem som var uppe och hämtade priser under kvällen.
Jag hörde i alla fall minst ett par röster som ropade till publiken: Det är inte för sent att gå och se vår film än! Den finns fortfarande på repertoaren!
Det tolkar jag som om att det inte är publikrusning till de guldbaggenominerade.
Förmodligen är det bara Göta Kanal 2 som drar publik bland de svenska filmerna nu. Det är förvisso sorgligt, men jag har själv inte haft påträngande anledning att se en svensk film sedan jag var och såg Fyra nyanser av brunt.
Och det är rätt länge sedan nu.

Jah Hollis

Inga kommentarer: