Twingly statistik

lördag 27 januari 2007

Är kvinnliga folkpartister klonade?

Jag var tvungen att ge mig ut i kylan för att fylla på förråden inför en ledig lördag. Precis hemkommen med förnödenheterna knäppte jag på radion lagom för komma en bit in i Ekots lördagsintervju.
Inte för att jag lyssnade så väldigt uppmärksamt, men en lång stund trodde jag att det var den lite spetsiga fp-riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson som var gäst i intervjun.
Men det visade sig vara fp-kronprinsessan, vår Europa-minister Cecilia Malmström, som svarade på frågor.
Jag lyssnade som sagt inte så noga. Men hon avfärdade, som proffspolitiker oftast gör, all kritik om eventuella faror med avlyssning, med hemligstämpling och annat som i grunden går, eller borde gå, stick i stäv mot hennes liberala ideologi.
Politik tycks numera vara konsten att göra undantag (konsten att vela?).
En sak minns jag i alla fall tydligt från denna lördagsintervju. Cecilia Malmström använde gång på gång på gång uttrycket att man skulle ”stå upp” för något. Med betoning på upp.
Jag antar att hon med denna amerikanism menade att man ska försvara, eller ta ställning, eller kanske ta strid, för något man tror på eller tycker är viktigt. Stå upp för!
Jag kan inte låta bli att tänka på historien om killen som en söndag först var i kyrkan och sedan på fotboll.
Hemma frågade mamma hur det hade varit: Det var märkligt. I kyrkan sade dom ’Stå upp för herren!’ På fotbollsplatsen sade dom ’Sitt ner för fan!’
Den är gammal, jag vet. Men det var lite som man kände sig efter lördagsintervjun.

Jah Hollis

Inga kommentarer: