Twingly statistik

söndag 7 januari 2007

Artister att upptäcka: 1. Steely Dan

Har ni ännu inte upptäckt amerikanska bandet Steely Dan har ni en upplevelse framför er. Verksamma från slutet av 1960-talet fortsätter de ännu att ge ut musik och turnera.
De båda som är Steely Dan, Walter Becker och Donald Fagen,
har genom åren omgett sig med superba konstellationer av musiker och har också hunnit med att ge ut ett antal mycket lyssningsvärda soloplattor.
Deras första, klassiska period finns sammanfattad i boxen Citizen Steely Dan. En bra platta att börja upptäcktsfärden med är The Royal Scam. Men alla Steely Dans plattor är värda att skaffa, de har helt enkelt aldrig släppt ifrån sig en dålig låt.
Och om hur många band kan man säga det?

Jah Hollis

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lite som att äta den första oliven.
Den första var så där, men nu använder jag dom både här och där. Ångrade mig att jag inte såg dom när dom var i Sverige vilket jag har för mig att du gjorde.

Jah Hollis sa...

Jag var förutseende nog att ordna biljetter till Steely Dan-konserterna både i Köpenhamn och Stockholm när dom var här på sin Milennium-turné. Båda konserterna var riktiga höjdare.

Anonym sa...

Har du sett att Sneaky Pete Kleniow gick bort häromdagen?

Anonym sa...

Ja, vad nu Sneaky Pete hade med Steely Dan att göra... Förväxlade honom med Jeff "Skunk" Baxter...
hur man nu kan göra det... haha

Jah Hollis sa...

Tja, någon likhet fanns det väl. ”Skunk” och ”Sneaky”. Sneaky Pete kommer nog att saknas av det quizlag på Pickwick i Malmö som är uppkallat efter honom.