Twingly statistik

onsdag 17 januari 2007

Är konsten att spela in skivor utdöende?

Jag fick skjuts hem i natt av kollegan F och vi hann diskutera ett och annat på färden. Bland annat konsten att spela in en bra skiva, musik alltså, och om det är en konst som är på väg att dö ut.
Jag hänger fast vid skivan som format, jag köper cd på samma vis som jag förr köpte vinylplattor. Kanske köper jag inte så många skivor, men högarna växer (jag har inte mer plats i hyllorna) och jag har inte skaffat någon Ipod eller laddat ner låtar, utom en och annan som finns att hämta på diverse bands webbsidor.
Men oavsett hur man hämtar musiken skulle jag tycka det var trist om man inte längre gjorde skivor, utan bara låtar utan något inbördes förhållande. Jag menar det var en omställning att gå över från vinylen, där det kom ett naturligt avbrott mellan sidan A och sidan B, till den enkelsidiga cd:n.
Visst jag köpte, och köper ännu ibland, singlar (och jag menar då inte människor som inte lever i någon parförbindelse) men LP, album eller vad man vill kalla dem är i förkrossande majoritet här i huset.
En välgjord skiva är ett antal låtar som spelats in och sedan lagts i rätt ordning för att bilda en helhet. Och det behöver inte vara konceptskivor, eller rockoperor eller något liknande.
OK, jag ska inte bli långrandig, jag tycker det är ett ämne man kan återvända till. Och jag har också då och då ramlat lite i Greatest hits- och Best of-fällan, det ska jag erkänna.

Jah Hollis

Inga kommentarer: