Twingly statistik

tisdag 9 januari 2007

I CSI:s USA blir alla brott lösta

Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i CSI (oavsett vilken variant) som går på Femman. Men jag tittar med ett halvt öga då och då medan jag sitter på jobbet och rundar av dagen.
Av vad jag sett är CSI en hyfsat välgjord serie med habila skådespelarinsatser och en viss originalitet. Men serien verkar ge en märklig bild av brottslighet, och framförallt polisarbete i USA.
I kväll handlade det om en kille som blivit överkörd på en gata och dött. Genast var CSI på plats mitt i natten med alla sina knivskarpaste hjärnor. Man skulle kunna tro att det var presidenten som blivit mördad att döma av den uppslutning polisen hade på platsen där killen hittades.
Naturligtvis kom man fram till att det inte var någon olyckshändelse och till slut nitade man dem som dödat killen.
Det verkade som om CSI jobbade dygnet runt, ledighet eller semester tycks de aldrig ha, tills fallet var löst.
Men nu är det ju inte så bra att alla brott blir uppklarade och gärningsmännen dömda ens i USA. Visst, tv är tv, men ibland undrar man i vems intresse en serie som CSI skapas.

Jah Hollis

Inga kommentarer: