Twingly statistik

fredag 5 januari 2007

Landets behagligaste radioröst

När jag lyssnar på radio nuförtiden blir det mest Sveriges radios P1. Det beror på att jag vill höra vissa program: nyheter, vetenskapsradion, kanske Spanarna och annat som några andra kanaler aldrig skulle kunna åstadkomma.
Och så vill jag inte bli matad med musikskvalet i de övriga kanalerna, även om det säkert spelas mycket bra musik där. Men när jag lyssnar på musik föredrar jag att själv stå för urvalet, även om jag skulle ha viss förståelse om någon kallade det fegt.
En gång i veckan, och i repris två gånger, kan man i P1 få lyssna till det svenska radioutbudets behagligaste röst, alla kategorier. Kvinnan med denna röst heter Anna Lena Ringarp och hon är programledare för Språket, ett program som är just vad det heter, ett språkprogram.
Oftast har hon med sig en sidekick, som man säger på vår nya svenska, som heter Lars-Gunnar Andersson. Han är professor i modern svenska och med sin tydliga göteborgska besvarar han läsarfråger, även han med en vilsamt behaglig radioröst.
Men Anna Lena Ringarp slår han inte. Kolla själva när ni har tillfälle!

Jah Hollis


Inga kommentarer: