Twingly statistik

onsdag 3 januari 2007

Vågar man beställa en flaska Stön?

Fördelen nummer ett med det svenska Systembolaget är väl att man försöker hålla ett stort sortiment drycker tillgängliga för så många vuxna människor som det bara går.
Nackdelen är väl att man ska behöva ge sig dit bara för att köpa några starkpilsner eller något enklare i vin- och spritväg. Ja kanske finare saker också, men Systembolagets kvalitetsinriktning tycker i alla fall jag är helt OK, fast jag är en man med rätt enkla vanor.
Men upptäckten av vodkan med det undebara namnet Stön har fått mig att fundera lite. Jag har sökt i Systembolagets tjocka katalog utan att hitta denna vara. Där finns hundratals varor jag är oehört tveksam till. Men de har säkert sina köpare de också.
På nätet finns det mängder av försäljare som erbjuder Stön (eller Ston som den väl egentligen heter).
Nu undrar jag vad som händer om jag skulle beställa några flaskor Stön för att stilla min nyfikenhet och få bjuda mina vänner. Finns det bestämmelser som stoppar mig, trots att Systembolaget uppenbarligen inte för Stön, från att göra det?
Någon som vet? Ska jag ta chansen?

Jah Hollis

1 kommentar:

MarieP sa...

Kom in på din sida av en slump då jag sökte på STÖN vodka.
Jag köpte det när jag var i Tallin i påsk, så åk till Tallin om du vill handla lite STÖN.