Twingly statistik

torsdag 15 mars 2007

Det är dags för en Bernt Staf-revival i år

Jag har skrivit en bokrecension åt en tidning, men jag ska inte föregå händelserna i den mer än att Bernt Staf, den svenske musikern och låtskrivaren (en singer-songwriter heter det väl i dag) nämns i boken.
Hans namn var som en uppenbarelse och jag var tvungen att kolla upp mer om honom. Jag mindes i stort bara att han hade haft ett par hitlåtar när han var som störst på 70-talet, Familjelycka och Anita Transisto, och att han gjorde en radda lp-plattor som jag ärligt talat inte ägnade så väldigt mycket uppmärksamhet.
Han var heller inte, i proggrörelsens ögon, riktigt renlärig eftersom han spelade in på det ”kommersiella” skivbolaget Metronome. Hans röd-gröna syn på politiken var det heller inte många som förstod.
En gång när musikföreningen jag var med i arrangerade en konsert tog vi dit Bernt Staf och han fick finna sig i att bli häcklad av någon i publiken som kallade honom Åsa Nisse-marxist och det tyckte jag var skämmigt.
Efter konserten gjorde jag, som arrangör, honom sällskap till hotellet där han skulle bo och under de få minuter vi pratade med varandra framstod han som en ovanligt sympatisk kille.
Tystlåten och så stammade han lite. Men vänlig och nöjd med sin spelning trots att han blivit häcklad.
Han var till skillnad från många som tillhörde proggrörelsen ärlig, en som inte hycklade på något vis.
I sommar är det fem år sedan Bernt Staf plötsligt dog inte ens 60 år fyllda. Jag blev väldigt överraskad när jag läste den sorgliga nyheten trots att jag knappt hört något om honom på flera år.
Men kanske var det något som fastnade under den där promenaden till hotellet. Nu känner jag för att skaffa hans skivor och försöka ta igen det jag kan ha missat.
Det är dags att Bernt Staf får en revival i år.

Jah Hollis

6 kommentarer:

Thomas O. sa...

Ja, det är han sannerligen värd! Jag har hans debut-LP "När dimman lättar" i min samling. Det måste vara en av de bästa debut-LP som någonsin gjorts. Jag säljer den aldrig.

Jah Hollis sa...

Kul att höra från någon annan som uppskattar Bernt Staf. Den skivan borde jag också haft i samlingen, men jag köpte den aldrig. Fattar inte riktigt varför.
Boken jag skrev om är för övrigt Svenska sång- och rockpoeter 2 av Bengt och Joel Eriksson och den innehåller ett helt kapitel om Bernt Staf och framför allt hans texter. Finns på BTJ förlag:
www.btj.se/forlag

Anonym sa...

Håller helt klart med om att det är dags för en Bernt Staf revival i år !

"Valhall" är en av Berntes suveräna plattor

"Vår om du vill" är nog en av Berntes bästa plattor. Den kom ut 1976 på LP, som snabbt sålde slut, så många blev utan, men nu har det tryckts upp på CD. Gå till närmaste skivbutik och beställ !!!

Den innehåller dessutom nya bonusspår !

Jah Hollis sa...

Tack för tipset!
Jag såg ett gammalt tv-inslag med Bernt Staf glimta förbi i något lekprogram på burken för en tid sedan.

Anonym sa...

ja helt rätt!
Minns honom från min tidiga ungdom., köpte inte heller hans skivor då! I dag har jag hämtat ner på nätet alla skivor han gett ut, lyssnar på honom nästan dagligen. Hans politiska budskap är fortfrande lika aktuellet, det är bara aktörerna som heter annat! MEN hans röst är ju otrolig bra!
Musiken är underbar! Synd att så få uppskattar den musikaliska gåvan han hadde.

Anonym sa...

Kul att fler tänker på Bernte i dessa dagar. Enligt mig har han gjort några av de bästa skivorna som någonsin spelats in i Sverige. Både musiken och budskapet känns ofta tidlöst.