Twingly statistik

lördag 24 mars 2007

Har rättstavning blivit omodernt?

En gång i tiden stod rättstavning på schemat i skolorna. Jag antar att det var för att man på något vis skulle försöka lära ut vissa regler för att underlätta kommunikation mellan människor.
Sedan finns det naturligtvis människor som inte tycker det är så noga att man stavar rätt när man skriver något; att huvudsaken är att budskapet går fram. Men det håller inte riktigt.
Visst man kan schlinta på tangenterna, och man har all rätt att skriva vad man vill även om man inte kan stava riktigt.
Dock tycker jag det är lite underligt att man kan sitta och sno ihop rätt pompösa, pseudoanalyserande, blogginlägg om politik och liknande och sätta som rubrik att ”Persson desikerar sina medarbetare”.
Visst hade det varit lätt att kolla att det heter ”dissekerar”. Lika lätt hade det varit att kolla att Ozzy Osbourne stavar sitt namn just så.

Jah Hollis

6 kommentarer:

Ankan sa...

Jag är ingen svensklärare. Men... jvlar vad många saggiga bloggar det finns. Skrivna av både gammal och ung. Ibland vill jag ge dem en kommentar om att bara lägga ner! Men då jag är en snäll människa så gör jag inte det. Fast jag borde...

Jah Hollis sa...

Visst!
Jag är ingen taliban när det gäller språket (inte annars heller, utom när skägget får växa för vilt), men ibland verkar folk inte ens läsa vad dom själva skrivit.
Och ibland kan jag inte låta bli att påpeka det. Och då blir dom ofta förbannade…

Thomas O. sa...

Ankan har fel. Jah Hollis har rätt. Jag har nästan lust att knycka en boktitel för att göra en jämförelse: "Är man inte Matisse bör man inte måla". Kan man inte stava rätt skall man inte skriva. Man kan diktera och lämna över rättstavningen till någon annan.
(Oj, så mycket skäll jag kommer att få nu. Comm and git me!)

Thomas O. sa...

Äsch, jag missförstod nog Ankan i hastigheten. Jag ber om ursäkt.
Men snart kommer det nog en fly förbannad kommentar om alla dessa sura språkpoliser...

Jah Hollis sa...

Det känns ändå som om vi alla tycker samma sak på något vis. Jag håller med Ankan, det är väldigt saggigt och illa skrivet på många bloggar.

Ankan sa...

Thomas: Ja, du missförstod nog. ;) Men jag förstår inte vad tanken var med din första kommentar. Även den sämste måste ju få uttrycka sig?!

Jah: Just det du nämner om att folk inte korrekturläser vad de skrivit innan de trycker på enter. Så många kan det inte vara som är dyslektiker?!