Twingly statistik

lördag 17 mars 2007

Plötsligt älskade a-l-l-a Dolly Parton

Dolly Parton har varit i Sverige och spelat och sjungit som en del i en Europaturné där de flesta konserterna varit utsålda länge. Så var det också i Globen där folk som helt plötsligt bara älskar Dolly Parton samlades.
Jag kan inte låta bli att tycka det är lite märkligt att a-l-l-a helt plötsligt blivit så förtjusta i Dolly Parton.
Man behöver väl inte gå speciellt många år tillbaka för att folk tyckte att hon var töntig, en symbol för det man då tyckte var den töntigaste musiken i USA.
Så lite grann undrar jag hur många det var av dom som var i Globen som på förhand kunde räkna upp tio av dom 3 000 låtar som Dolly Parton lär ha skrivit. Missförstå mig inte, det är fullt tillåtet att hoppa på Dolly-tåget, precis som många började älska Johnny Cash när han fick en revival på ålderns höst.
Men jag verkar inte vara ensam om att lite misstänka att det handlar till en del om musikaliskt kappvänderi här.
Jag menar, det är ju faktiskt så att bland många fina låter Dolly Parton åstadkommit finns det en hel del som faktiskt är töntigt, supersentimentalt och med läskiga religiösa undertoner.
Något av det värsta hon gjort måste väl ändå vara detta. Det är riktigt vidrig amerikansk patriotism. Och det är bara drygt tre år sedan den kom ut. Cirka ett halvår efter invasionen av Irak.

Jah Hollis

3 kommentarer:

Lillebror sa...

Dolly Partons hela framtoning gör att hon för mig framstår som en mycket gammaldags dam. Hon spelar(?) rollen som "southern belle" med bravur. Som tur är finns andra som ställer begreppet "southern belle" på huvudet.

http://www.youtube.com/watch?v=fwc5YSAc-7g

Anonym sa...

Det märks att du inte vet särskilt mycket om kvinnan och geniet bakom varumärket Dolly Parton.

Jah Hollis sa...

Kära Hanna!
Jag vet inte om du syftar på mitt inlägg eller Lillebrors kommentar.
Men jag tror inte du riktigt har fattat vad jag skriver om i mitt inlägg. Läs det en gång till och kommentera gärna igen.
Jag vet mer om Dolly Parton är du tror.