Twingly statistik

söndag 20 maj 2007

"Bloggkändisar" pallar visst inte trycket

Såg som hastigast att det ska ha blivit en "trend" att kändisar som bloggar slutar med det, av olika anledningar. En del tycks ha fått en massa hatkommentarer, andra har inte tid, en tredje har tröttnat för att mediet inte längre känns "fräscht".
Man kan inte än annat börja tänka på en massa ordspråk och talessätt här:
• Surt, sa räven. Det blev lite väl demokratiskt här. Folk som vara vana att bre ut sig som krönikörer upptäckte att andra klarade av deras gebit bättre.
• Tomma tunnor bullrar mest. Jag har själv inte läst så mycket av de här som nu gör ett nummer av att de "hoppar av", helt enkelt för att det jag läst varit så trist.
• Som man ropar i skogen får man svar. Det går inte att komma ifrån att den som uttrycker sig väldigt provokativt också kommer att bemötas med provokativa åsikter. Även om man inte ska acceptera rena hot och fulordspåhopp (men sådant förekommer ju dessvärre i livet utanför bloggarna också).
Men, för att dra till med ännu en kilché, "Det är ett fritt land" (även om alla nog inte håller med där) och man måste inte blogga.
Jag tror att många av de så kallade kändisarna, som bloggar på betald arbetstid, märkt att deras åsikter inte alltid är så eftersökta i bloggvärlden, de klarar inte konkurrensen.
Roligast är i alla fall Fredrik Virtanen (en överskattad journalist och bloggare, om någon) som är ärlig nog att säga att han slutar för att han inte vill blogga gratis. Och sedan försöker han låta som en gammal ur-journalist som varit med sedan man skrev på stentavlor.
Nej, jag har hittat så mycket annat att läsa i bloggvärlden, så jag kommer inte att sakna vare sig, Virtanen, Skugge, eller Cecilia Hagen.
Cecilia Hagen? Någon som läst något av hennes blogginlägg?

Jah Hollis

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej men jag har läst en bok av Cecilia Hagen, den var halvokej.En svensk variant av Bridget Jones- ( som jag plågade mig igenom för att "alla " läst den ) Har läst några av Skugge också, men aldrig deras bloggar. Virtanens blogg var det som gjorde att jag "skaffade" en också, skulle läsa nåt i den som hänvisades till nånstans- o då stod det "skaffa en egen blogg" i reklam på den sidan, o då gjorde jag det. Men hans blogg var astråkig-så den har jag inte besökt mer. Den enda "kändisblogg" jag läser är Mats Strandberg´s .