Twingly statistik

söndag 6 maj 2007

Majakovskij - en poesins rockstjärna

Prisa mig!
Fast jag aldrig har gjort något stort!
Jag stämplar ordet"nihil"
över allt som har gjorts.

Några rader av den ryska revolutionens store poet Vladimir Majakovskij. Ständigt aktuell dyker han upp här och var. Nu är det Bengt Jangfeldt som skrivit boken ”Med livet som insats” om Majakovskij och hans värld.
Jag kom i kontakt med Majakovskij redan i skolan då en svenskalärare vi hade introducerade honom för oss (lite paradoxalt var denne lärare aktiv folkpartist, men det kopplade han väl bort i yrkeslivet).
Och sedan dess har denne poet stannat kvar i skallen på mig. Han är en av de få poeter jag läst grundligt och vars dikter jag verkligen minns.
Majakovskij måste ha varit som en rockstjärna på sin tid och han såg ut som en också. Ändrade stil som en rockstjärna, ibland stenhård med rakad skalle, ibland uppsnobbad som en dandy, alltid revolutionär och med en cigg mellan läpparna.
Och när han kände att det gick åt skogen med revolutionen, när han kände sig sviken av dem som tagit över makten i Sovjetunionen tog han fram pickadollen och gjorde slut på sitt liv.
Kopplingen till rocken blev tydlig när Nynningen (med Totta Näslund på sång) spelade in ”För full hals”, låtar med Majakovskijtexter.
Kolla in Majakovskij, ni kommer inte att ångra er.
Nu måste jag sova, jobbet kallar i morgon.

Jah Hollis

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh ja, snubben var ball... Fast något sviken av sina egna idéer, som sagt :/

Jah Hollis sa...

Det borde göras en film på hans liv, om ingen gjort det tidigare.Det finns en rätt bra Torbjörn Säfve-roman om honom:
www.alhambra.se/
bocker/safve_jagbrinner.htm