Twingly statistik

söndag 27 maj 2007

Det finns terrordåd och det finns terrordåd

Just nu cirkulerar det på ett antal bloggar statistik om terroristverksamheten i Europa. Där visas den här tabellen upp och så slår bloggarna fast att hotet från islamistiska terrorister är så gott som obefintligt och sedan kommer de vanliga harangerna om islamofobi och så vidare.
Men tabellen är hämtad från en rapport från Europol, och läser man den lite mer ingående, så går det knappast att dra de snabba och enkla slutsatser som många gjort.
Visst, med statistik kan man bevisa det mesta, och man kan få precis de svar man vill ha.
Och vill man inte ha en balanserad debatt då kan man plocka fram en tabell att slå i skallen på folk. Men jag får åtminstone en annan bild av verkligheten när jag läser rapporten i sin helhet.
Kolla själva och bilda er en egen uppfattning.

Jah Hollis

6 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Utan att ha tragglat rapporten ska man komma ihåg att Interpol, liksom all polisiär verksamhet har ett självändamål med stora och tydliga hotbilder; det ger mer klirr i kassan i form av statliga bidrag och skojigare vapen att leka med.

Christoffer Willenfort sa...

Med tanke på att du klagar på att andra bloggar missbrukar statistik och misstolkar raporten så måste jag säga att ditt inlägg inte är ett dugg bättre.

Du påstår en massa utan att komma med ett enda belägg för dina påståenden utan litar på att du kan svärta ner de andra bloggarna med antydningar.

Sådant brukar kallas FUD.
Så upp till bevis, exakt vilka delar av raporten stödjer dina åsikter (vilka jag bara kan tolka som "islamister är vist det stora hotet mot europa")

Jah Hollis sa...

Har du läst igenom rapporten själv, Christoffer? Där finns bland annat en tabell till som vissa bloggare visst "glömt". (Där finns också väldigt många och långa sidor text som ger en lite annan bild av läget än den enda tabell somliga använde för att slå fast något de redan själva tyckte.)
Jag har inte sagt att det finns något i rapporten som "stöder mina åsikter", bara att man kan använda statistik till i stort sett vad som helst.
Kalla det sedan fud eller bud eller mud eller vad du vill.
Jag är heller inte ute efter att "svärta ner" någon. Det handlar om åsiktsutbyte.

Jah Hollis sa...

Sfnb: Jag vet. Men jag är också litet trött på att det alltid finns en överslätande attityd mot allt vad dårar som vill ta livet av andra, av diverse luddiga anledningar, heter.
Någon sorts revisionism, som om 9/11 eller tunnelbanebombningarna i London aldrig inträffat.

Anonym sa...

Vad annat en sann statistik kan visa på sanningen?
Att tycka, tro och anse som den här bloggaren gör är ju alltid lätt. Av 498 terrordåd ute i Europa 2006 var ett med islamistiska förtecken. Försök snacka bort det om ni kan islamofober.

Jah Hollis sa...

Jaan: Käre vän!
Som jag skriver: läs rapporten i sin helhet innan du kommer med dumma och felstavade kommentarer.
Och det var väl "islamofober" som kokade ihop bombningarna i Madrid och London också? För att inte tala om 9/11.
Sluta med skitsnacket om fobier hittan och dittan och kom med fakta i stället.