Twingly statistik

torsdag 17 maj 2007

Folknykterhetens dag varar en hel vecka

Jag minns från barndomen Folknykterhetens dag som den där dagen då dom körde bilar i kortege och genom någon högtalare kallade folk till något möte. När man bodde i ett lugnt kvarter i en landsortshåla kunde sådant framstå som spännande för ett barn.
Nu verkar det som om Folknykterhetens dag, som alltid infallit på Kristi himmelsfärds dag, svällt ut till att bli Folknykterhetens vecka.
Några bilparader som kallar samman till möte har jag inte hört på flera år, men behovet av en folknykterhetsdag har väl knappast minskat sedan man började fira den.
Det krökas friskt i det här landet och debatten om hur man ska få folk att hellre hålla sig nyktra verkar vara en evighetsdebatt.
Det är inte mycket som biter på Kung Alkohol och fastän vi vet att supandet förstör livet för en massa människor tror jag inte den stora drickande massan är beredd att avstå sitt vin, sin öl och sina drinkar. Oberoende alla argument från nykterhetsförespråkarna. (Sedan finns det ju folk som måste avstå från alkoholen om de överhuvudtaget ska överleva).
Själv ska jag jobba i dag, och det blir inte så mycket som en lättöl för min del, så jag kan sympatifira lite.
För övrigt har jag aldrig förstått varför man dricker lättöl.

Jah Hollis

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Skynda dig att läsa ditt inlägg en gång till innan nån korrekturnisse kommer och klagar och påpekar vad du skrev alldeles nyligen: "det finns många som bloggar som inte bryr sig särskilt mycket om vad det blir för resultat när de trycker ner tangenterna"...

;-)

I övrigt, wow det där med bilkaravaner som kallar till nykterhetsmöten hade vi aldrig ute i förorten, måste varit en småstadsgrej. Eller så är mitt minne bara väldigt selektivt.

Ha god dag på sig.

Jah Hollis sa...

Det var väldigt vad man var snabb i dag då!
Det var inte meningen att inlägget skulle komma ut okorrat, en miss från min sida. Jag var faktiskt inte klar med det när din kommentar kom in.
Jag vet inte om bilarna på Folknykterhetens dag är (var?) en småstadsgrej. Det är möjligt.
Jag har aldrig sett det här i jättestora :-) Malmö, men det kanske bara har blivit omodernt.

Ha en god dag själv!

Anonym sa...

Har upptäckt hur mycket tid det blir över när man är måttfull och hur gött det är att aldrig vara bakis.
Folk får supa bäst de vill, det är ingen moralkaka utan bara krasst faktum att vita nätter vinner i längden. En negativ bieffekt av alkohol att tänka på är ju också olyckliga äkta hälfter, skilsmässor, misshandel, barn som lider. Fy fan.
Annan grej: Såhär på torsdagen tror jag mig också ha kommit på vem du egentligen är Jah. Jag tror vi har varit arbetskamrater.

Jah Hollis sa...

Julia: Det är en svår balansgång det där. Jag har tillbringat många långa stunder med att diskutera det med folk som när det gäller verkligen inte spottar i glaset.
Och hur har du kommit fram till min identitet då? Var snäll bara att inte avslöja den här, du borde ju ha min e-postadress om du har rätt.
;-)