Twingly statistik

fredag 18 maj 2007

Varför lyssnar man på Nelly Furtado?

Nu ska den gamle stöten, Jah Hollis, komma med sitt gnäll över nutidens musik igen. Hörde just Jay Leno berätta att hans spelande och sjungande gäst i kväll skulle vara Nelly Furtado: "Den kvinna (eller sade han artist?) som säljer mest skivor i världen just nu."
Jag lyssnar och så uppstår det eviga mysteriet. Varför vill folk i sådan omfattning lyssna på sådan ospännande musik? Strömlinjeformat, i en trist mening, var bara förnamnet.
Men jag är väl för gammal för att uppskatta Nelly Furtado, och hennes manliga och kvinnliga gelikar, eftersom hennes låt lät som hundratals, nej tusentals, låtar jag hört förr.
Kan någon förklara för mig varför man gillar Nelly Furtado.
Vad är det som får så många att bränna pengar på hennes skivor??
Jag fattar nada.

Jah Hollis

11 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Sorry, jag har inte en susning och har inte funderat mycket på det. Mitt råd till dig, fundera inte mer över dessa märkligheter det är inte bra för blodtrycket.

Anonym sa...

De bara tror att de vill det. Liksom jag lärt mig gilla Gessle och en massa hits som spelas på gymmet som jag inte vet vad de heter. Hör man inget annat tror man att det inte finns något annat att höra och att de som vill höra det där avlägsna andra är konstiga. Som tur är finns internet nu och de som orkar har helt andra möjligheter.

Sånger från nedre botten sa...

Julia, det påminner mig om när jag hade med mig en Mojosamling till min stamkrog och lämnade över den till servitrisen som misstroget tittade på omslaget och utbrast: -Vad är det här? Jag känner ju inte igen någonting!

Ibland blir man rädd för det okända och idag har de räddaste kongress...

Anonym sa...

Du är för gammal. Det är nog svaret. Lill-Åke älskar Nelly.
/Hermansson

Jah Hollis sa...

Hermansson: Du får introducera Nick Cave och Tom Waits för grabben. Eller Lucinda Williams och Amy Winehouse. Annars vet man inte var det slutar.

Julia: Det fanns ett musikliv före internet också. Jag hör vanligen bara hitmusik hos tandläkaren som envisas med att ha någon skvalradio på.Borren känns som en befriare.

Sfnb: På mitt stamställe älskar de Mojosamlingar. Och jag får inte ha tidningen i fred för personalen när jag har senaste numret med mig.

Sånger från nedre botten sa...

Jag kommer ner på studs, kan jag ta soffan?

millabadilla sa...

Haha, ett ex till mig är också Nelly Furtado-hatare. Han har också bloggart om det :D

Anonym sa...

Jag har hört namnet,läst det- men jag har nog aldrig hört Henne- tror inte jag är så angelägen heller.Har fått för mig att det är sånt där jag kallar mainstream soul- o sånt avskyr jag hjärtligt o innerligt liksom rap o andra genetiska skador.

Jah Hollis sa...

SoP: Soul är nog inte det jag associerar det med direkt. Soul är för mig mer svart och svettigt och raspigt eller kanske väldigt lent.

Jah Hollis sa...

Millabadilla: Kan väl inte påstså att jag hatar Nelly. Hon känns bara oangelägen för min del, men uppenbarligen är det många som gillar henne.

Ankan sa...

Folk lyssnar på det för att de inte vet bättre. Tyvärr.