Twingly statistik

lördag 12 maj 2007

Sju låtar som förändrade mitt liv

Så, nu är det dags.
Nu ska jag svara på uppropet, utmaningen från
den här mannen.
Låt mig först dra en liten prolog.
De första upplevelserna av att få lyssna på musik på grammofon var när min äldre bror spelade skivor med Bill Haley och Elvis hemma.
Jag hade också en kusin som brukade spela Frank Sinatra, och andra släktingar som spelade Povel Ramel när vi samlades till någon släkthögtid.
Den första egna skiva jag fick, var en historia om Kalle Stropp och Grodan Boll som Thomas Funck spelat in.
Den första skiva jag köpte för egna pengar var signaturen till Bröderna Cartwright. Fast jag upptäckte sedan att det var inte originalmusiken utan en cover, fastän Little Joe och Hoss och dom andra var på omslaget.
De övriga tre låtarna på EP:n var också rätt kassa och jag tror att jag där fick en nyttig grundkurs i hur skivindustrin funkar.
Men nu ska det handla om låtarna som verkligen tog tag i mig och mitt liv.

1. She Loves You, The Beatles
Att höra och se The Beatles var som en uppenbarelse, och det var den här låten som var inledningen till en livslång förälskelse. Den fick mig, ung som jag var, att byta stil, att låta håret växa och att försöka klä mig som Beatles. Det försatte mig också i en rebellposition, för det beslutet orsakade trubbel hemma, i skolan och ute på stan. Än värre blev det när jag hörde Not Fade Away med Rolling Stones och Don´t Bring me Down med The Pretty Things. Men det fanns ingen återvändo, hur mycket stryk man än fick ta.

2. Time Is On My Side, The Rolling Stones
Den första låt jag repeterade in med det allra första band jag spelade med, nere i Mopps källare. Say no more! Att det var en cover på en rhythm´n´blues-låt fattade jag först långt senare.

3. The Times They Are A-Changin´, Bob Dylan
Jag köpte singeln och insåg att det fanns tänkare inom musiken. Fick mig att leta upp annan musik och litteratur som ledde mitt eget tänkande in på nya och intressanta banor.

4. Light My Fire, The Doors
Well, det är här drogerna kommer in. Jag minns exakt första gången jag hörde den här låten och jag minns också att jag något senare hörde just den samtidigt som jag för första gången kände hur jag blev hög på hasch. Det gick inte obemärkt förbi. Jag njuter fortfarande av Doors, nu även spik nykter.

5. Who Are The Brain Police?, Mothers Of Invention
Ytterligare ett band som öppnade nya dörrar, musikaliskt och i sättet att tänka. Jag klev in och jag minns exakt när jag hörde låten första gången.

6. The Israelites, Desmond Dekker and The Aces
Första låten med en rytm vi i olika former kallat ska, rock steady, reggae. You name it! Jag hade hört andra låtar i genren förut, en och annan ska-låt hade väl hörts i radion, men det var här jag fattade galoppen om man kan kalla det så. Ledde vidare fram till Bob Marley och en mängd reggaeplattor jag inskaffade under 1970-talet. Fick mig också att resa runt i världen för att kolla in Bob, Culture, Burning Spear, Black Uhuru, U-Roy...

7. God Save The Queen, Sex Pistols
Den överbryggade för mej den generationsklyfta som öppnade sig i slutet av 70-talet och som många av mina vänner föll ner i. Jag snodde den här singeln i en affär, bandade den och plågade folk på en fest med att spela den på repeat tills någon tog bandaren från mig. Men med dem som kallades punkare byggde jag upp en ömsesidig förståelse, och där öppnades ännu en ny värld.

Ja, det var det hele, som dansken säger. Det finns fler låtar som ska ha hedersomnämnande, och det är väl tråkigt att det inte finns en enda kvinna på listan och bara ett band med icke vita män.
Men så är det bara.

Jah Hollis

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har två artister gemensamma där, Hollis. Jag har funderat på att sätta ihop min lista, och Beatles och Mothers Of Invention är givna namn. Mycket längre har jag faktiskt inte kommit...

Jah Hollis sa...

Jag har ett glasklart minne av den första gången jag hörde Who Are The Brain Police? Man kände att detta var något som då var helt nytt. Det känner man inte så ofta med musik nu.
Ser fram emot en lista från dig. Du kan lägga in den som kommentar på min blogg. Eller hos Sånger från nedre botten. Det är ju hans idé.

Sånger från nedre botten sa...

She Loves You, eller, Såå Laattjoo Jää, jää, jää som den sjöngs i Hässelby. Den borde ha varit med på min lista också. Inte ett ord engelska kunde jag, men jag minns fortfarande hur den skakade om min musikuppfattning.

Den första plattan jag köpte var nog nån Elvis på Hawaii. Jag kommer fortfarande ihåg hur besviken jag blev; det rockade ju inte ett dugg...
..hur kunde alla de stora grabbarna på gården gilla den här mannen.

Jah Hollis sa...

Underbar tolkning av texten till She Loves You. :-D
Betänk då att till och med Dylan trodde att Beatles sjöng I Get High, I Get High (I Can´t Hide...) i I Wanna Hold Your Hand.

Thomas O. sa...

Grymt bra skrivet och en jädra intressant lista! Får se om jag kan knåpa ihop något liknande...

Jah Hollis sa...

Thomas O: Tack för den vänliga kommentaren. Både jag och Sånger från nedre botten väntar på din lista.
Hör av dig när du är klar.

Thomas O. sa...

Here I go again... Min lista är på http://imponera.blogspot.com

Pumita sa...

She loves you håller än! Min 10-åriga systerson spelar luftgitarr till den låten. ;D

Jah Hollis sa...

Skönt att höra att det finns barn med bra musiksmak. Jag var inte mycket äldre när jag förfördes av den låten.

Markus F sa...

Bara så där av intresse: Israelites var ju en världshit, och har ju med rätta fått en plats som klassiker.
Men hur var det med annan Jamaicansk musik vid den tiden? Var det någon som fattade? Gick det att få tag på skivor? Fanns det någon som brydde sig innan kopplingen ganja+politisk protest gjorde reggaen "rumsren" hos svenska medelklassungar?

Jah Hollis sa...

Markus: Jag hörde till exempel Millie (jo, My Boy Lollipop var en tidig jamaicansk hit), Prince Buster och Skatalites (innan jag hörde Israelites).
Kanske var skivorna svåra att få tag i här i Sverige. Men engelska skinheads och rudies höll ju den här musiken högt i början av 70-talet.
Och dom var inga medelklassungar.
Inte jag heller för den delen.

Studiomannen sa...

Är den från Freak Out? Det måste varit längesedan jag hört den. Zappa har en helig treenighet om du frågar mig:

Apostrophy
Overnight sensation
Roxy & Elsewhere

Och snackar vi låtar är det förtjusande att sjunga om gul snö...

Vad gäller Beatles var min första skiva Magical Mystery Tour (av alla). Jag föddes samma år som Revolver kom ut för övrigt...

Ankan sa...

Till och med jag som e "ung", jämfört med er andra "gubbar" har sprungit runt och nynnat på tjelovvsjojejeje. På dagis.

Anonym sa...

Men du fick ju med Irma Thomas på ett hörn. Nästan. Och hon är ju både kvinna och icke vit icke-man. Och tack för stavningskollen.