Twingly statistik

söndag 13 maj 2007

Var det Scorpions som vann Schlager-EM?

Jag ska egentligen inte orda mer om finalen i Schlager-EM i går, men jag måste komma med en sista fundering. Redan när jag första gången hörde Serbiens vinnande bidrag tyckte jag mig kunna nynna med i en helt annan låt.
Nu är det ju i och för sig inte ovanligt. The Arks loserlåt byggde till en stor del på Edison Lighthouses gamla Love Grows. (Fast originalet är ju hundra gånger roligare än efterapningen).
Så när jag kollade den här videon, gick det upp ett ljus. Visst finns det ganska många likheter med den här låten – inte bara refrängraden som är tagen rakt av?
Ett litet tack till Scorpions hade kanske varit på sin plats.

Jah Hollis

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Att The Ark har varit ute på rövarstråk råder det inget tvivel om. Jag har sjungit vidare på Love Grows så fort min dotter sjungit på Worrying kind i en veckas tid nu. Kunde dock inte klippa vilka som gjort originalet. Men Scorpions, nja, jag är skeptisk. Min dam, som är gammal hårdrockare, går och nynnar på nåt. Hon är inte klar än. Återkommer när hon har sökt färdigt på nätet.

-Det är en sån där powerballad (eller stad i ljus)...

säger hon.

Jah Hollis sa...

Refrängen på Wind of Change, som kommer efter 1.40 är nästan ton för ton likadan som refrängen på den här serbiska schlagerlåten.
Och Wind of Change är väl powerballadernas powerballad, eller?
Kolla här annars:
members.aol.com/K3774K/BalladBooth.html