Twingly statistik

måndag 21 maj 2007

Lemmy delger oss sin visdom i The Word

Kanske ser The Word ut som ännu ett av många rockmagasin där den står bland andra musiktidningar i Pressbyråns tidningsställ. Men den har kvaliteter som gör den en aning speciell.
Den har ofta eftertänksamma och resonerande artiklar kring fenomen inom populärkulturen, såväl som bra intervjuer med artister och välskrivna recensioner.
Och den har lustiga inslag typ The best and The Worst av något.
Denna gång är det Detectives: Bland de 20 sämsta hittar vi herrarna Crockett och Tubbs från Miami Vice, och bland de bästa hittar vi Thomson and Thompson från Tintin.
Kommentarerna till valet av de bästa och de sämsta är mästerligt kortfattade. Väldigt kul läsning, och lärorik för journalister.
De stora reportaget i nya The Word är Mavericks - how to survive in the business without losing your soul. Ett tiotal musiker med cred och integritet berättar hur de klarat att hålla liv i sina karriärer utan att ätas upp av musikbranschen.
Sinead O´Connor, till exempel, berättar varför hon skulle avråda sina egna barn från att ge sig in i branschen.
Allas vår Lemmy delger oss av sin livsvisdom:
It´s sometimes quite difficult physically to be in Motörhead, but mentally I would have hated to be in an band like The Bay City Rollers.
Köp, läs och njut. Bara 39 spänn just nu.

Jah Hollis

5 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Ska jag tro dig får jag väl ge blaskan en chans till. Förra gången tyckte jag den var...
..ointressant.

Ankan sa...

Själv införskaffade jag mig nya Uncut och Q. Jag stod i valet och kvalet på att köpa The Word, på din rekommendation, men det fick bli Q. Inte köpt den tidigare, är den nåt att ha? Jag har inte öppnat den än.

Jah Hollis sa...

Jag började en gång i tiden med Q (låter som en gammal missbrukare, va? - den är väl den äldsta av de stora magasinen), men det har blivit lite för glassig och poppig ibland om man så säger.
Kan dock blixtra till med enstaka nummer och det är mycket läsning i den.
Uncut och Mojo är mer pålitliga på något vis. Men blir ofta positivt överraskad.
The Word har ofta artiklar om brittiska mediefigurer som inte är så kända här i Svedala. Det kan vara en nackdel.
Men dom har nog de vassaste skribenterna.

Bengavoice sa...

Alltid kul att Dupondtarna blir ihågkomna. Bedömningen måste dock mer gälla det estetiska än tekniken. Crockett och Tubbs misslyckades väl aldrig med att sätta dit skurkarna, medan Dupond och Dupont vad jag kan minnas inte lyckades nita någon på egen förmåga.

Jah Hollis sa...

Bengavoice: Du är allt lite av en deckare själv tror jag.
Bra slutledningsförmåga.
T&T (D&D) beskrivs som "omni-incompetent" men ändå "a highlight of Tintin".
C&T däremot beskrivs i termer som "vacuum-brained" och "eye-hurting pastels".